Logo noordoosttwente.nl


In 1862, op de dag na Pinksteren, werd bij de Koppelberg de eerste spade in de grond gestoken. Veel mensen waren daar vanaf de markt – onder begeleiding van de burgerharmonie- daar naartoe gelopen. De eerste goederentrein kwam in het voorjaar van 1865 Oldenzaal binnen. De hele stad was uitgelopen om dit grote wonder te zien.
In 1862, op de dag na Pinksteren, werd bij de Koppelberg de eerste spade in de grond gestoken. Veel mensen waren daar vanaf de markt – onder begeleiding van de burgerharmonie- daar naartoe gelopen. De eerste goederentrein kwam in het voorjaar van 1865 Oldenzaal binnen. De hele stad was uitgelopen om dit grote wonder te zien. (Foto: Tourist Info Oldenzaal)

RouTextiel: het spoor bracht veel goeds

De spoorlijn heeft Oldenzaal veel goeds gebracht, lezen we in de rubriek 'Langs de RouTextiel', gebaseerd op het boek van Eddy Lohuis (na-inschrijving bij Tourist Info Oldenzaal).

Dankzij de spoorlijn kwamen er meer winkels en grote bedrijven (het vervoeren van grondstoffen en producten werd eenvoudiger) en er kwam een eind aan de grote werkloosheid van Oldenzaal. Er was ineens meer werk, zowel aan het spoor als bij de bedrijven die profiteerden van de spoorlijn Almelo-Salzbergen.

De spoorlijn was een initiatief van textielfabrikanten Hermannus Philippus Gelderman, Charles Theodorus Stork en Godfried Salomonson. Zij tekenden in 1862 voor de aanleg van de spoorlijn Almelo-Salzbergen. Met veel moeite kregen ze 2,1 miljoen gulden bij elkaar. De gemeente Oldenzaal kocht voor 50.000 gulden aandelen. De rijkere burgers kochten ook aandelen.

De aanleg van de spoorlijn duurde 3 jaar. De spoorbaan werd breed aangelegd. Zo kon later, in 1912, een tweede baan worden gelegd. Al het werk werd door mensenhanden uitgevoerd! Men gebruikte kruiwagens en tweewielige karren die door twee personen werden voortgetrokken.

Deftige Oldenzaalse dames mochten bij de start van de werkzaamheden de eerste kruiwagen met zand verplaatsen. Vanwege hun crinoline (wijde hoepelrok) lukte dat niet zo goed. Daarom werd de crinoline op de handbomen van de kruiwagen getild en konden ze voort. Hieronder de crinolines.


Station Oldenzaal dankt zijn oorsprong aan de nijverheid van de textielfabrikanten Gelderman, Stork en Salomonson. Zoals op de foto hieronder zag station Oldenzaal er rond 1930 eruit, toen het nog gebruikt werd door de textielfabrikanten.


Is het heel anders dan nu (foto hieronder)?


reageer als eerste
Meer berichten




Shopbox