Het staat mooi op de routekaart van de Buurtbus: 'Nordhorn Hauptbahnhof'. Vanaf 7 juli heeft de Duitse stad eindelijk weer een treinverbinding en de Buurtbus past de tijden erop aan.
Het staat mooi op de routekaart van de Buurtbus: 'Nordhorn Hauptbahnhof'. Vanaf 7 juli heeft de Duitse stad eindelijk weer een treinverbinding en de Buurtbus past de tijden erop aan. (Foto: )

Volgende buurtbushalte: Nordhorn Hauptbahnhof

'Nächtste Haltestelle: Nordhorn Hauptbahnhof'. Inderdaad, het station in Nordhorn is bijna klaar. De Buurtbus/Bürgerbus past de dienstregeling daarom aan.

Denekamp/Nordhorn – De trein tussen Bad Bentheim en Neuenhaus via Nordhorn rijdt vanaf 7 juli. De buurtbus (in het Duits Bürgerbus) tussen Denekamp en Nordhorn past de dienstregeling aan aan de treintijden van Nordhorn 'HBF'.

Het komt er op neer dat de diensten een half uur verschuiven. Zo is de vertrektijd in Denekamp niet meer op het halve uur maar op het hele uur. De ochtenddienst begint om 8.30 uur in Nordhorn in plaats van om 9.00 uur en die duurt tot 12.30 uur. De middagdienst begint een half uur later en duurt van 14.30 tot 18.30 uur. Daarmee is weliswaar de middagpauze vergroot met een heel uur, maar de laatste bus uit Denekamp kan ook nog laatkomers uit Enschede oppikken (was 17.30 uur en wordt nu 18.00 uur).

Daarnaast wordt de eindhalte Tierpark in Nordhorn verplaatst naar het zwembad Delfinoh. Het Tierpark bracht maar weinig passagiers.

Luxeprobleem: heel veel chauffeurs

Tien kandidaten meldden zich afgelopen winter als vrijwilliger bij de buurtbus. Van hen zijn er zeven (vier uit Nederland, drie uit Duitsland) daadwerkelijk aan de slag gegaan. De buurtbus heeft de beschikking over maar liefst dertig chauffeurs uit zowel Duitsland als Nederland. "Daarmee hebben we ons met een luxeprobleem opgezadeld," vertelt Roelof van der Wijk. "Collega's die voorheen vier keer per maand reden, doen dat sinds dit jaar nog maar maximaal twee keer per maand. Ikzelf heb de laatste tijd vrijwel niet meer gereden ten gunste van de nieuwelingen, om die mensen ervaring en routine te laten opdoen. Echter, het samenstellen van de dienstroosters is voor mij makkelijker vanwege de grote animo en het is nu gemakkelijker om een gelijkmatige verdeling te bewerkstelligen."

Passagiersrecord

De buurtbus/Bürgerbus viert komende maand het eerste lustrum met een hoogtepunt wat betreft het aantal passagiers. Bij de start van de vereniging in juni 2014 was het doel 200 passagiers per maand vervoeren. Dat werden er in de jaren daarop steeds meer tot 400 aan het eind van 2018. Doel voor dit jaar was 500 gasten per maand vervoeren aan het eind van het jaar. Die mijlpaal was in maart al gehaald. "Toen werd reeds 'die Marke von 500 beförderte Gäste geknackt'. Om precies te zijn: 502!" besluit een opgetogen Van der Wijk.

Meer berichten